Gyakorlati vizsga az Etyeki Kúriában, azaz Winefriendship Austria-Hungary

A marketinget sokan az értékesítés csodafegyverének tartják. Több vállalkozó gondolja, a marketinggel megoldja az eladási problémákat. Azonban ez az eszköz sem mindenható. Itt is szükség van ötletekre, kreativitásra, mely segíthet, de nem oldja meg automatikusan a problémákat.
A magyar bor külföldi marketingje is gondokkal küzd, nehezen teljesíti az elvárt célkitűzéseket, mint elvinni a magyar bor jó hírét a világba és elhelyezni a világ bortérképén a minőségének megfelelően. Vannak kisebb nagyobb eredmények, de… . Sajnos kevés a jó, nagyot szóló ötlet, amelyek meghoznák az áttörést.
Ekkor jött a Fachhochschule Burgenland Eisenstadt Campus-nak a nemzetközi bormarketing Msc hallgatói által szervezett Winefriendship Austria-Hungary. Az eseménynek az Etyeki Kúria adott helyett. Az ötletet kitalálta és feladatként (gyakorlatként) Marcus Wiesschhoff programigazgató meghatározta, melyet az osztrák junior marketinges csapat nagyszerűen megszervezett és megvalósított.
Amikor jelentkeztem a programra, azt gondoltam egy újabb sétáló kóstoló, ahol a magyar borok mellett osztrák tételeket is lehet kóstolni.

Azonban kiderült, hogy többről van szó.
A program mesterkurzussal kezdődött, melyen Kielmayer Kristian borszakértő, aki kiváló ismerője mindkét ország borainak és borászatainak, párosított és értékelt osztrák és magyar borokat, borászokat és borászatokat 5 tételben.
1., Neusiedlersee vs. Laposa 4 Hegy Olaszrizling 2018, Badacsony
2. Bayer-Erbhof Leithaberg DAC Chardonnay 2018, Leithaberg vs. Etyeki Kúria Chardonnay 2017, Etyek-Buda
3. Weinhof Haider Attila Cuvée 2017, Neusiedlersee vs. Vylyan Villányi Franc 2016, Villány
4. Silvia Heinrich DAC Blaufränkisch Ried Goldberg 2016, Mittelburgenland vs. Vida Hidaspetre Kékfrankos 2016, Szekszárd
5. Heidi Schröck Furmint Spätlese 2018, Rust vs. Patricius Katinka Late Harvest 2017, Tokaj

Kiváló borsor mérte össze aromáit és értékeit. Az összkép nagyon kiegyensúlyozott volt. Nálam a magyar tételek nyertek 1:3 arányban, egy párosítás döntetlen volt. A sorban kiemelkedő volt Weinhof Haider Attila Cuvée 2017 tétel.

Nagyon tetszett, ahogy Kristian bemutatta és jellemezte Vida Péter borászt: Péter nem egy bőbeszédű ember, helyette a borai beszélnek. Szerintem nagyon találó.

Értékelésem

Osztrák bor Magyar bor Pontozás
1. Wenzl-Kast Welschriesling 2018 Laposa 4 Hegy Olaszrizling 2018 6+ 7
2. Bayer-Erbhof Chardonnay 2018 Etyeki Kúria Chardonnay 2017 6 6
3. Weinhof Haider Attila Cuvée 2017 Vylyan Villányi Franc 2016 8 7
4. Silvia Heinrich Blaufränkisch Ried Goldberg 2016 Vida Hidaspetre Kékfrankos 2016 6+ 7
5. Heidi Schröck Furmint Spätlese 2018 Patricius Katinka Late Harvest 2017 6 7+

Weinhof Haider Attila Cuvée 2017
Cabernet franc és kékfrankos házasítás.
Pohárba kerülve behízelgő gyümölcsös illataromák árasztják el és tartják fogva az orrot. Nehéz elszakadni tőle, de kell! Megkóstolva a friss, üde piros gyümölcsös ízkavalkád kápráztatja el az ízlelőbimbókat. Ezek kiegészülnek enyhe marcipános felhanggal. Összességében egy komplex, harmonikus tételt kóstolhattunk. Még a magas alkohol (14,5%) sem zavarja meg az összhangot. Ez a két éves fiatal csikó, vibráló savaival, már most is egy komoly tétel, mely hosszú, lágy, gömbölyű fűszeresen tanninos korttyal búcsúzik. Nehéz belegondolni ill. elképzelni, milyen lesz érett, felnőtt korára.
A pincénél ennek a tételnek az ára 14,5 EUR.

A fantasztikusan izgalmas és érdekes mesterkurzus után 7 tematikus asztalon lehetett folytatni a kiváló  osztrák és magyar tételek párosítását, kóstolását. A tematikus asztaloknál bemutatott 47 tétel hívogatott élményborozásra, néhány különleges nedűvel.

1.Classic of Austria – 7 tétel: zöld veltelini, zweigelt, merlot, sárgamuskotály, sauvignan blanc és házasításaik
pl.: Hofkellerei Liechtenstein Weinviertel Principatus 2015
2. Classic of Hungary – 7 tétel: kéknyelű, furmint, sárgamuskotály, kövérszőlő, zenit, kadarka és házasításaik
pl.: Etyeki Kúria Etyek-Buda Mérész Sándor Zenit 2017
3. Olaszrizling-Weilschriesling & Chardonnay – 8 tétel
pl.: Etyeki Kúria Etyek-Buda Chardonnay Selection 2015
4. Kékfrankos-Blaufränkisch – 6 tétel
pl. Vida Hidaspetre Kékfrankos 2013
5. Kékfrankos-Blaufränkisch Cuvée – 4 tétel: protugieser, zweigelt, merlot, syrah
pl.: Wenzl-Kast Neusiedlersee Salzberg 2015
6. Sweet Wines – 6 tétel: aszú, késői szüretelésű, jégbor
pl.: Domäne Wachau Grüner Veltliner Auslese Ried Achleiten 1969, Wenzl-Kast Neusiedlersee Bouvier Trockenbeerenauslese 2007
7. Rare Wines – 9 tétel: zöld veltelini, rajnai riesling, neuburger, kékfrankos, pinot noir, CF, merlot
pl.: Domäne Wachau Riesling Reserve Ried Loibenberg, Vylyan Duennium 2011, Domäne Wachau Grüner Veltliner Smaragd Ried Achleiten 2012, Etyeki Kúria Pinot Noir Magnum 2014, Silvia Heinrich Blaufränkisch Ried Goldberg Reserve 2015

A fiatal bormarketinges csapat nem felejtkezett el a kísérő falatkákról sem. Ízletes sajtokat, fenséges sonkákat és elképesztően finom kenyereket kóstolhattunk a borok mellé.
Így kaptunk egy átfogó, de nem teljes képet 5 magyar és 6 osztrák borvidék kiváló nedűiről.

A sétáló kóstoló közben váltottam néhány szót Marcus Wiesschhoff programigazgatóval, aki elmondta, hogy mindent a hallgatók szerveztek, ők választották ki a borokat is. Gratuláltam neki a csapathoz.

Nagyon jó lenne, ha a magyar bormarketinges szakemberek „elcsennék” az ötletet és ezek alapján rendeznének hasonló Borbarátság programokat. Szerintem ilyet lehetne csinálni Magyarországon belül is, pl. Borvidékbarátság néven. Ez a konstrukciót használhatnák a magyar bormarketing szervezetek, borászatok a bemutatkozásra a külföldi piacokon is. Pl. lehetne Winefriendship Hungary-Croatia,
Winefriendship Hungary-Slovakia, Winefriendship Hungary-Germany, stb.
Természetesen jól előkészítve és jó emberekkel, mert már Minarik Ede is megmondta: “Mert kell egy csapat, kell” a Régi idők focija című filmben.

Magyar bort inni élvezet, magyaroknak dicsőség!

Vágó László
borélmény szakíró